Hoe meer mensen natuur onderdeel maken van hun dagelijks leven, hoe gezonder de samenleving en hoe belangrijker een groene leefomgeving is.


Webdesign by

In een dankbaar hart zal het altijd zomer zijn

  Sociaal Cultureel Welzijn

Emmen

Welzijn en Gezond

Welzijn en Gezond

De Cluft >>>

De Cluft dankbrief >>>

>>> pimvanlommel.

GezondZijn Nieuws Vit met ABCD Water Suiker Zout Geheugen Mindfulness Meditatie Denken Hier en Nu Bloeddruk Hygiene Gezonder leven Contact

Dag, bijzonder mens...



Dag, bijzonder mens...



Deze techniek helpt je gezonder te leven

Het aanbod in supermarkten is zo groot dat het soms lastig is om een bewuste keus te maken. We weten vaak wel wat gezond is, maar die koekjes en andere snacks blijven erg lekker. Deze techniek kan jou helpen om bewustere keuzes te maken.


We hebben het over mindfulness.

Eerder hadden we het al over de positieve effecten van mindfulness. Echter is gebleken dat mindfulness ook kan helpen bij een gezond leefpatroon.

DE DRANG VERMINDEREN

Uit een review van de Universiteit van Londen, gepubliceerd in Clinical Psychology Review, is gekeken naar 30 experimentele studies. Bij deze studies werd onderzocht wat het effect van mindfulness is op de drang naar roken, alcohol en voedsel.

HET WERKGEHEUGEN BEZIGHOUDEN

Uit het onderzoek blijkt dat mindfulness goed werkt om de leefstijl positief te verbeteren. Gedacht wordt dat mindfulness dit effect heeft omdat het werkgeheugen – een deel van het kortetermijngeheugen – wordt beziggehouden tijdens mindfulness. Dit gebeurt middels oefeningen en meditatie. Het gevolg van mindfulness is dat de drang langzaam naar de achtergrond verdwijnt.

BLIJF VOLHOUDEN

Verschillende studies laten zien dat de resultaten van mindfulness veelbelovend zijn als deze techniek voor een lange periode wordt volgehouden. Niet alleen de drang in frequentie neemt hierdoor af, maar ook de behoefte om te reageren wanneer je de drang voelt wordt minder. Om dit effect te bevestigen zullen er nog meer onderzoeken worden uitgevoerd.

STARTEN MET MINDFULNESS

Mindfulness helpt niet alleen bij een gezondere leefstijl, maar ook bij het beter kunnen omgaan met spanning en stress. Door regelmatig te mediteren wordt het makkelijker om gedachten te relativeren en meer rust in je hoofd te krijgen. Zelf kun je ook heel eenvoudig starten met mindfulness. Begin bijvoorbeeld met vijf minuten en bouw dit langzaam op. Probeer elke dag een moment voor jezelf te nemen en kom tot rust.

Dit is de reden om vandaag nog te starten met mediteren


De tijd dat mediteren zweverig werd gevonden is voorbij. Mediteren kan ons verder helpen. In deze drukke maatschappij is het goed om dagelijks een rustmoment te pakken waarbij je je ogen sluit en gedachten laat passeren voor wat ze zijn.


Topadvocaat Arnold Croiset van Uchelen is zo iemand die zich regelmatig even terugtrekt wanneer het hem allemaal te veel wordt. Op deze momenten kiest hij er bewust voor om even de rust op te zoeken, de ogen te sluiten en af te dalen naar een stille plek.


Van Uchelen kiest voor transcendente meditatie. Met deze techniek kun je door middel van meditatie innerlijke rust vinden door een dieper bewustzijn op te zoeken. Hij geeft aan dat transcendente meditatie iets anders is dan mindfulness. Bij mindfulness wordt je je namelijk alleen maar bewust van de golven waarop je drijft. ‘Met transcendente meditatie duik je diep onder water.’

STILTE IN JEZELF ZOEKEN

Met transcendente meditatie lukt het om in een toestand van zuiver bewustzijn te komen. Deze vorm van meditatie is erg handig wanneer je aan het piekeren bent. We kennen allemaal tijden dat we ergens te veel over piekeren. Het is dan heel lastig om dit van je af te zetten.


Tijdens transcendente meditatie zijn deze gedachten er ook, ze komen voorbij. Echter, je bent deze gedachten nu even niet. Hierdoor krijg je rust in je hoofd en lukt het je om gedachten te relativeren.

MEDITEREN KAN OVERAL

Mediteren kan in principe overal. Of je nou op de bank zit, in bed ligt, of onderweg bent met de bus of trein. Bijna overal is plek waar je je rust kunt vinden. Ga eens actief op zoek naar zo’n plek. Je zult zien dat het dankzij meditatie steeds makkelijker wordt om met zaken als stress om te gaan. Je leert immers om te relativeren, waardoor zaken opeens niet meer zo erg lijken of het je beter lukt om je grens aan te geven.


Hoe mediteer jij en wat doet het voor je?

Gezond naar het werk

Wie op de fiets naar het werk gaat, blijft gezonder en heeft een aanzienlijk kleinere kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten of kanker.

De studie werd uitgevoerd in Groot-Brittannië. Er namen 263.540 proefpersonen met een gemiddelde leeftijd van 53 jaar deel aan het onderzoek. Er werd een vergelijking gemaakt tussen deelnemers die actief van en naar het werk gingen (te voet en met de fiets) of die inactief reisden (met de auto of het openbare vervoer). Er werd gekeken naar het sterfterisico en de kans op hart- en vaatziekten en kanker.

Tijdens de volgperiode van gemiddeld vijf jaar overleden 2430 deelnemers, waarvan 496 aan de gevolgen van een hart- of vaataandoening en 1126 aan kanker. Verder werd bij 3748 personen kanker geconstateerd en 1110 personen werden getroffen door een hart- of vaatziekte.

Wie met de fiets naar het werk ging had met 41% significant minder kans om te overlijden (alle oorzaken). De sterftekans als gevolg van hart- en vaatziekten en kanker nam respectievelijk met 52% en 40% significant af. De kans op het krijgen van kanker of een hart- en vaataandoening nam respectievelijk met 45% en 46% significant af. Te voet naar het werk gaan liet geen significante effecten zien op het algehele sterfterisico en het risico van kanker. Wel leidde wandelen tot een significante reductie van hart- en vaatziekten met 27% en cardiovasculaire sterfte met 36%.

Het actief afleggen van de dagelijkse route naar het werk lijkt een uitstekende manier om de gezondheid te bevorderen

De ziel bevindt zich niet in het lichaam,

het lichaam bevindt zich in de ziel.

Rupert Sheldrake  

Het leven is een avontuur van de Ziel


Ieder mens heeft problemen, strubbelingen en issues. We maken fouten, worden benadeeld en trappen steeds in dezelfde valkuil. Menselijk heet dat.

Mensen struggelen met relaties, met hun werk, met de opvoeding van kinderen, met hun financiën, met familieleden en vrienden, met wat anderen van ze vinden en vooral… met zichzelf

Voor veel mensen zijn persoonlijke strubbelingen zwaar. Ze voelen zich niet goed genoeg als er dingen misgaan, ze mogen er niet zijn en/ of ze schamen zich voor gebeurtenissen uit het verleden.

Er zijn heel veel mensen die het goed hebben thuis, succesvol zijn in hun werk en kunnen doen wat ze leuk vinden. Die tóch een gat in zichzelf ervaren dat ze niet gedicht krijgen.


Terwijl al hun zorgen op te lossen zijn met één enkele paradigmawijziging: Van persona naar ziel.


Rode palmolie met caroteen en vitamine E bij gezond zonnen:
geen pigmentvlekken, lang en egaal bruin

Sneller mooi en egaal bruin, je huid beter beschermd, minder vorming van pigmentvlekken en sproeten en bovendien houdt de bruining langer stand. Dit komt door de overvloed aan carotenen en de tocotriënolen, de krachtige soort natuurlijke vitamine E, die de huid (het lichaam, de hersenen en de ogen) voorzien van vele antioxidanten. Deze bevorderen het bruinen en gaan veroudering tegen.

Verwen jezelf met 1 tot 2 eetlepels rode palmolie per dag tijdens de zomermaanden. Ook het aanbrengen op de huid van rode palmolie eventueel in combinatie met kokosolie en etherische olie van limoen, citroen, sinaasappel is zeer doeltreffend en verfrissend. Ook bij verbranding door de zon, gaat je huid sneller herstellen.